Monday, 14 April 2014

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Fasa dan isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Alat/KBT/Nilai
Fasa 1 : Set Induksi
(5 minit)
Soalan:
Apakah yang anda nampak dan faham tentang video tersebut?

Jangkaan jawapan pelajar:
1. Pantun
2. Lagu

  • Guru menunjukkan video lagu pantun kanak-kanak kepada murid.
  • Guru menyuruh pelajar menyatakan pandangan dan pemahaman mereka melalui video tersebut.
  • Seterusnya, guru mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pembelajaran.

ABM: Video lagu pantun kanak-kanak



Fasa 2 : Pencetusan Idea
(10 minit)

Soalan:
Faktor-faktor masyarakat tidak mengamalkan pantun dalam kehidupan seharian

Jangkaan jawapan pelajar:
1. Sikap malas
2. Sibuk dengan urusan atau        kerja
3. Kurang didikan tentang pantun
  • Pelajar menyatakan pemahaman mereka tentang pantun
  • Guru menunjukkan pantun2 yang terdapat dalam lagu pantun kanak-kanak itu tadi.
  • Guru menerangkan serba sedikit tentangpatun.
  • Kemudian, guru meminta pelajar berkongsi pengalaman mereka berkaitan tentang pantun
  • Pelajar diminta menyatakan faktor-faktor mengapa masyarakat hari ini tidak mengamalkan pantun dalam kehidupan seharian.

ABM: Gambar tentang pantun kanak-kanak (slide)

Fasa 3 : Penstrukturan Semula
(10 minit)

  • Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
  • Guru akan menayangkan video lagu pantun kanak-kanak.
  • Setiap kumpulan diminta untuk mengenal pasti nilai yang terdapat dalam pantun tersebut.
  • Guru membimbing pelajar dalam memberikan pendapat.

ABM: Video lagu pantun kanak-kanak (ikan kekek)
Fasa 4 : Aplikasi Idea
(10 minit)

  • Guru menayangkan video pendek kepada para pelajar.
  • Guru menunjukkan pantun kanak-kanak kepada para pelajar
  • Para pelajar diminta untuk menyuaipadankan pantun tersebut dengan video yang ditunjukkan
  • Setiap kumpulan akan menghantar seorang wakil untuk membentangkan jawapan mereka.
  • Guru meminta pendapat dan komen pelajar lain.
  • Guru meminta pelajar menyatakan pendapat dan ulasan.


ABM: kertas A4, pen marker.
Kaedah: Perbincangan kumpulan dan pembentangan



Fasa 5 : Refleksi (penutup)
(4 minit)
Merumus dan membuat kesimpulan untuk isi pelajaran.
  • Guru meminta pelajar membuat rumusan mengenai pembelajaran pada hari tersebut.
  • Berdasarkan pendapat pelajar, guru menyimpulkan topik pengajaran.




No comments:

Post a Comment